- Kategorie blogu
- Modelářská poradna
- Závody RC aut
- Ostatní info
- Štítky blogu
Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.
- Úvod
- Blog
- Modelářská poradna
- Seřízení spalovacích motorů
Seřízení spalovacích motorů
Užitečné rady k péči o modelářské spalovací motory .
Čištění motoru.
Doporučuje se motor po použití vždy pečlivě vyčistit, zvláště v případě, kdy předpokládáte, že nebude delší dobu používán. Používané palivo je korozivní ( způsobuje oxidaci a rezivění ) a necháte-li ho v motoru, rozloží se na alkohol, vodu a nitro, které ho pak nepříjemně napadají. Ojnice získá olověnou barvu, kliková hřídel a ložiska půjdou ztuha zvýšením tření.
V následujících řádcích najdete některé rady, jak správně čistit motor:
- spotřebujte palivo do poslední kapky
- umyjte štětcem povrch motoru trochou paliva s přídavkem 5-10% oleje
- stejným prostředkem můžete umýt i vnitřní části. Před zpětnou montáží je pečlivě namažte.
Svíčky.
Nejsnáze se kontrolují svíčky. Ale jsou také součástí, která vám o stavu motoru řekne nejvíc. Vlákno svíčky má stříbrnou barvu a je vyrobeno ze slitiny Platiny a Rhodia. Stálá kontrola svíček vám pomůže zjistit, jak pracuje karburace.
- Vyjměte svíčky a zkontrolujte vlákno:
Je-li spirála více stlačená a prohnutá, svědčí to o příliš vysoké kompresi motoru. Pokud závodíte u moře s 25%, nebo vyšším nitrem, může to být příčina. Je třeba zkontrolovat podložky pod hlavou, a zvětšit o desetinu.
- Jestliže je vlákno matné, jakoby pískované, znamená to, že používáte příliš chudou směs a můžete poškodit motor. Vlákno může prasknout a spadnout do spalovacího prostoru a poškodit píst i válec. V obou případech doporučujeme vyměnit svíčku za novou.
- Má-li vlákno tmavou barvu a svíčka je vlhká, je použitá směs příliš bohatá. Přivřete jehlu karburátoru.
- Když má vlákno lesklou barvu a je bez deformací, pracuje motor správně, směs je OK.
Výfukový systém.
Tlumič výfuku je velmi důležitou součástí, je to určující prvek pro získání maximálního výkonu z vašeho mikromotoru. Naše výfuky jsou kompletně vyráběny a svařovány ručně. Pro dvoudobé motory jsou tvar výfuku, materiál, z něhož je vyroben, a vnitřní rozměr a délka, rozhodujícími elementy, protože určují rezonance motoru a tím získání výkonu a otáček. Výběr vhodného výfuku ovlivní výkon i spotřebu, stejně tak jako kroutící moment a akceleraci.
Ale abyste získali nejlepší výsledky na různých dráhách, je nutné provést několik kroků. V první řadě si musíte být vědomi toho, že změnou délky, nebo rozměru laděného výfuku se odpovídajícím způsobem změní chování motoru. Délka výfuku, měřená od nejvzdálenějšího bodu kolena k bodu maximální expanze ( ke sváru připojeného konusu uprostřed výfuku ) může být změněna ( o několik mm, obvykle 5 ) buď výměnou kolena v případě in-line tlumičů, nebo posunem v silikonovém těsnění u běžných tlumičů. Pokud zkrátíte výfuk, motoru stoupnou otáčky, ale klesne akcelerace. Pokud ho prodloužíte, bude lepší akcelerace od nízkých otáček, ale sníží se maximální rychlost.
Důležitá je i čistota výfuku. Nespálené palivo a olej znečišťují vnitřek i povrch výfuku, čímž snižují výkon motoru. Je důležité čistit vnitřek výfuku a udržovat lesklý povrch.
Nastavení karburátoru.
Zkušenosti špičkových závodních jezdců nám dávají možnost poskytnout vám rady pro optimální použití motoru při závodech. Je velmi důležité být schopen nastavit správně akcelerátor pro získání maximální tažné síly modelu a co největší akcelerace motoru ve spojitosti s vibracemi výfuku.
Karburace
Zajištění dobrého hoření směsi v motoru se může zdát značným problémem, ačkoli ve skutečnosti je to docela jednoduché. Nejdůležitější je vědět jak karburátor pracuje a mít cit pro zvuky vycházející z motoru.
Nejprve musíte nechat motor zahřát několikaminutovým během při malém plynu. Nastavení základní rychlosti: když je motor zahřátý na 85 – 100 stupňů, nastavte minimální otáčky motoru ( klapka karburátoru zcela uzavřena ) a jehlou volnoběhu nastavíme pravidelný chod motoru ( cca 1500 ot. ).
Karburátor má dva hlavní nastavovací prvky:
- Jehlu přívěry karburátoru, kterou nastavujeme motor při startu, nebo běhu při nízkých otáčkách.
- Hlavní jehlu, kterou regulujeme od středních, do vysokých otáček, na maximální rychlost a akceleraci.
Rada:
Nastavujte hlavní jehlu tak, aby motor, při plně otevřeném karburátoru a přímé jízdě, kouřil.
To znamená, že motor dostává bohatou směs.
Upozornění:
Pokud dostává motor chudou směs, hrozí nebezpečí poškození díky nedostatečnému mazání.
Statická karburace: Nyní můžete začít zvyšovat výkon motoru, abyste ho slyšeli při vyšších otáčkách. Jestliže stoupá výkon motoru velmi rychle, nebo škytá ( před dosažením maxima plynu ), směs je chudá. Množství paliva, které se dostává do spalovacího prostoru neodpovídá požadavku motoru.
V tom případě musíte povolovat hlavní jehlu karburátoru, až uslyšíte pravidelnější zvuk motoru a dostatečné množství kouře vychází z výfuku.
Jestliže se otáčky motoru zvyšují neochotně, škytá a z výfuku jde příliš mnoho kouře s olejem, je směs příliš bohatá. Znamená to, že do spalovacího prostoru přichází příliš mnoho paliva a nestačí shořet.
Utahujte hlavní jehlu karburátoru dokud se nesníží množství produkovaného kouře a nestoupnou otáčky.
Karburace při pohybu: Nyní musíte seřídit karburaci při pohybu modelu na dráze.
Chování motoru je stejné, ale nyní máte jednu pomoc navíc: chování motoru odpovídá chování modelu a díky tomu, je karburace snadnější.
Odjeďte dostatečné množství kol, aby motor dosáhl pracovní teploty. Dávejte pozor, aby při plném plynu vycházelo z výfuku dostatečné množství kouře.
Seřízení přechodu karburátoru:
Zastavte na 2-3 vteřiny a potom rychle vystartujte. Když motor škytá a má problémy se startem, počáteční rychlost se zvyšuje, ale motor nekouří, pak je směs běhu naprázdno chudá.
V tomto případě povolujte jehlu přechodu karburátoru dokud se starty a zvuk motoru nezlepší.
Pokud naopak má motor problém se zvyšováním otáček, příliš kouří, nebo se zastavuje, pak je bohatá směs pro volnoběžný běh. V tom případě musíte jehlu zašroubovávat, dokud se zvuk motoru nezlepší, a syčení a přebytek kouře nezmizí. Posledním krokem, který musíte udělat je seřízení karburace pomocí jehly hlavní trysky. Objeďte 2-3 okruhy a pak nastavte hlavní trysku tak, aby měl motor stálou akceleraci až do konce přímého úseku dráhy a po celou dobu se ozýval sykot. Objeďte další 2-3 kola, abyste zkontrolovali, jestli si motor udržuje stálý výkon pod plným plynem. Jestliže ano, je nastavení karburátoru OK! Pokud ztrácí výkon a klesají otáčky, povolte jehlu hlavní trysky o cca 2mm (obohatíte směs) a zkuste znovu a znovu, dokud nedocílíte rovnoměrného výkonu.
Záběh.
Aby se jednotlivé díly sobě přizpůsobily, výrobce doporučuje provést řádný záběh následujícím způsobem.
- Pro všechny druhy modelů: po zabudování do modelu motor nastartujte a nechte ho běžet po dobu 15-20 min, při nízkých otáčkách a s bohatou směsí.
- Karburátor je nastaven už z výroby, potřebuje jen drobné doladění.
- Pro záběh použijte palivo s 10-15 % ricinového oleje.
- U poslední generace modelů aut, s nastavitelnou spojkou, je lepší vyjmout pružinu spojky, aby se snížil odpor při této choulostivé fázi.
Upozornění.
Dbejte zvýšené opatrnosti při záběhu motorů letadel, nebo helikoptér!
Závěrem je třeba konstatovat, že záběh motoru je velmi důležitým krokem. Po dobrém záběhu motor pracuje lépe a jeho životnost se zvýší! Nejlepší je provádět záběh s motorem upevněným na pracovním stole, ale ne každý má tuto možnost. Já obvykle provádím záběh přímo na dráze. Vyjedu 2-3 nádrže bohatého paliva, pak nechám motor vychladnout. Potom začnu nastavovat trochu chudší směs. Po každých 5-6 kolech opakuji nastavování, dokud nedocílím nejlepšího výsledku. Po této operaci je důležité zkontrolovat svíčku. Moje rada je, vyměnit ji po záběhu za novou.
Příjemné závodění vám přeje
Mario Rossi.
MODELÁŘSKÉ POTŘEBY
MIPA, s.r.o.
Travná 223
198 00 Praha 9 – Kyje
Tel:777208596
e-mail: info@mipasro.cz